Torsk med potet- og blomkålmos og kremet avokadodressing

Hei,

Det er sjeldent det har blitt delt innlegg som inneholder fisk, men vi har det faktisk hver uke.

Det er vel da på tide med litt inspirasjon på den fronten også fremover - og ikke bare søtsaker.

Selv om jeg lever etter #jatildesserthverdag 

Ovnsbakt torsk med en litt annerledes potetmos, grønnsaker og en nydelig kremet avokadodressing. 

Litt halvveis innlegg, da oppskriftene ikke er veldig detaljert på mengder - men alle ingrediensene og fremgangsmåte skal dere få.

Torsken er krydret med krydderblanding i smaken urter og hvitløk fra Bodylab, havsalt og pepper. Bakt i ovnen på 210 grader varmluft til den akkurat begynner å flake seg. Her varierer steketiden veldig etter størrelse og tykkelse på stykkene. 

Potetmos med en vri: 

  • Poteter - gjerne melene da det gir et mer kremet resultat
  • Blomkål
  • Sellerirot
  • Salt og Pepper
  • Jeg bruker bare litt av kokevann som væske, men du kan også renne av alt vannet og heller bruke melk/matfløte/kosmelk/kesam osv.
  • Du kan også smake til med urter som gressløk og persille

Del opp ønsket mengde poteter, blomkål og sellerirot i ca like store biter. Kok i en kjele med vann til grønnsakene er møre. Mos med en stavmikser, sett tilbake på platen og smak til med krydder. Jeg lager gjerne en porsjon med en gang, og fryser ned i mindre bokser. Dermed har jeg nydelig tilbehør lett tilgjengelig som jeg bare varmer opp i mikroen.

Kremet avokadodressing:

  • Avokado
  • Ekstra lett rømme - evt gresk yoghurt, kesam.
  • Pesto
  • Tilsett også gjerne: sitronsaft, salt, pepper og koriander. Ekstra smak blir det hvis du også tilsetter hvitløk og chili.

Mos lik mengde avokado og rømme sammen - enten med en gaffel eller stavmikser. Smak til med pesto og de andre ingrediensene etter hvordan du liker det. 

Til en porsjon for meg bruker ca 1 god ss avokado + 1 ss ekstra lett rømme + 1/2  ts pesto og resten på slump

Ambassadør for Bodylab

Mager middag med mye smak. I tillegg inneholder den gode kilder til karbohydrater, reint protein og sunt fett. 

En rett det også er lett å tilpasse for barnefamilier! Frøkna på 2 år sier hun spiser deilig kjøtt når hun spiser ovnsbakt torsk! 

Sunn matglede er så utrolig viktig å få på plass fra tidlig alder, og vi som foreldre må ta ansvaret for å inspirerer og inkludere ungene.

 

3 kommentarer

19.09.2017 kl.15:22

Såg veldig godt ut :)

Fysioterapeuten

03.10.2017 kl.19:02

Inspirerende blogg!

Stine

06.10.2017 kl.11:05

Fysioterapeuten: Tusen takk for det :)

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com

hits