hits

Matglede og en sterk kropp

Hei,

Jeg starter med dele et par ting jeg har skrevet p Instagram de siste dagene - siden det garantert er noen som titter innom her som ikke flger meg der


"Et av mine personlige ml for 2018 er prioritere egenpleie.

Trening har jeg gode rutiner p, men jeg er altfor drlig til stelle godt med meg selv - bde fysisk og mentalt. Jeg skal fokusere p avkobling og pleie kroppen.

En av de viktigste mlene - snakke positivt om meg selv til andre OG til meg selv.

Det er sikkert ikke bare jeg som er ekspert p snakke om alt man kan bli bedre p? Ta i mot komplimenter, og gi deg selv ogs ros for sm og store ting du fr til ❤️ Sett egne ml tilpasset din hverdag og nsket livsstil. Andres prestasjoner og livsstil skal brukes som inspirasjon, og ikke for trkke deg selv ned med flelsen at det du gjr ikke er godt nok! Sosiale medier er virkelig et fantastisk verkty s lenge du klarer bruke det riktig.

Hper dere er med p bli bli sterkere sammen i 2018 👊🏻😃 "

Denne skla er nettopp et utrolig godt eksempel p at jeg har endret topplokket til et mer pent sinn.

For mange r siden bestod salat for meg av agurk og kanskje noen salatblader. Etterhvert var mais greit ogs. Det meste annet ble skuffet til side p tallerken. Ikke nsket jeg smake heller fordi jeg gjentok alltid for meg selv at "jeg liker jo ikke dette". 

Etter at jeg ble mamma til min eldste forstod jeg viktigheten av vre et godt forbilde for barna mine - spesielt i dette samfunnet hvor mye fremstilles som "perfekt". Jeg nsket ikke at mine drlig (mat)vaner og tankemter skulle smitte over p han. Vi forteller jo alltid til barn hvor viktig det er smake, prve nye ting osv. Det samme burde nok mange voksne sagt til seg selv ogs!

Jeg hadde ogs et stort behov for endre livsstil. God og rund, drlig form og ensformig kosthold. For vre nyaktig er dette 6 r siden. Med lite kunnskap endret jeg livsstil for g ned i vekt og f et sunnere kosthold.

Lang historie kort - jeg gikk ned i vekt og innbilte meg at jeg levde sunt. Det vil si: fett og karbohydrater var farlige greier, og jeg unngikk sosiale tilsetninger som gjorde at jeg blant annet ikke hadde kontroll over matinntaket. Spesielt fett eksisterte ikke i kosten. Det endte opp med mange bivirkninger som ikke er bra for en kvinnekropp gjennomg. 

N kjennes det helt greit snakke pent om de drlige valgene jeg tok p den tiden, for jeg ser virkelig n hvor mange feil jeg gjorde. I tillegg tror jeg at det bde kan vre til hjelp for andre og ikke minst for meg selv sette ord p fortiden, hva som er en sunn livsstil og hva man virkelig nsker med livet. 

De siste par rene har jeg brukt timevis p lese om kosthold, kvinnekroppen og hormoner. 2017 er ogs ret hvor jeg endelig begynt forst hvor viktig det er f med det mentale nr man skal endre livsstil og oppretteholde en sunn og sterk kropp. Spesielt nr man mter motgang eller hverdagen blir litt ekstra hektisk. 

Utlrt? Nei! Feilfri? NEI!

Men - jeg er mer pen og rlig med meg selv og med andre. pen for endringer - og da alts pen for ny mat. 

I skla er nemlig:

Ovnsbakt stpotet, paprika, grnnkl, hjemmelaget syltet rdlk, sopp, stekt egg, kylling, tomat, spirer og min siste greie - fermentert surkl.

Syltet rdlk har jeg delt tidligere HER - og fermentert surkl kommer det et eget innlegg om.

Egg og sopp er de to matvarene mannen min virkelig har ventet p at jeg skulle "godta" - og n er jeg hekta. Stolt gubbe!

Det er viktig ha litt humor rundt livsstilendring - ikke ta alt s alvorlig og 110 % perfekt. Ingen er perfekte - og hverdagslivet varierer. 

Nr jeg ser tilbake p bilder av meg selv for noen r tilbake m jeg bare riste p hodet. Gjort er gjort - spist er spist. Det viktigste er vende blikket fremover. Jeg fr ikke gjort noe med fortiden annet enn ta lrdom av valgene som ble tatt. N er det 2018 som str for tur - et r jeg vet bringer mange utrolig minnerike opplevelser, flere hrreisende ml, mye latter, harde treningskter OG mye god mat! 

HUSK: En sterk kropp er ferskvare - bde fysisk og mentalt. Derfor er det like viktig fokusere p at prosessen er en positiv opplevelse - og ikke bare ha fokuset rettet mot "sluttmlet". Ml er viktig for motivasjon - sm og store ml er viktig for utvikling. 

Hovedmlet er vre en sunn og sterk kvinne med overskudd og livsglede - og det er det ingen sluttdato p. Lev i NUET!  

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com