hits

Matglede og en sterk kropp

Hei,

Jeg starter med å dele et par ting jeg har skrevet på Instagram de siste dagene - siden det garantert er noen som titter innom her som ikke følger meg der


"Et av mine personlige mål for 2018 er å prioritere egenpleie.

Trening har jeg gode rutiner på, men jeg er altfor dårlig til å stelle godt med meg selv - både fysisk og mentalt. Jeg skal fokusere på avkobling og å pleie kroppen.

En av de viktigste målene - snakke positivt om meg selv til andre OG til meg selv.

Det er sikkert ikke bare jeg som er ekspert på å snakke om alt man kan bli bedre på? Ta i mot komplimenter, og gi deg selv også ros for små og store ting du får til ❤️ Sett egne mål tilpasset din hverdag og ønsket livsstil. Andres prestasjoner og livsstil skal brukes som inspirasjon, og ikke for «trøkke» deg selv ned med følelsen at det du gjør ikke er godt nok! Sosiale medier er virkelig et fantastisk verktøy så lenge du klarer å bruke det riktig.

Håper dere er med på å bli bli sterkere sammen i 2018 👊🏻😃 "

Denne skåla er nettopp et utrolig godt eksempel på at jeg har endret topplokket til et mer åpent sinn.

For mange år siden bestod salat for meg av agurk og kanskje noen salatblader. Etterhvert var mais greit også. Det meste annet ble skuffet til side på tallerken. Ikke ønsket jeg å smake heller fordi jeg gjentok alltid for meg selv at "jeg liker jo ikke dette". 

Etter at jeg ble mamma til min eldste forstod jeg viktigheten av å være et godt forbilde for barna mine - spesielt i dette samfunnet hvor mye fremstilles som "perfekt". Jeg ønsket ikke at mine dårlig (mat)vaner og tankemåter skulle smitte over på han. Vi forteller jo alltid til barn hvor viktig det er å smake, prøve nye ting osv. Det samme burde nok mange voksne sagt til seg selv også!

Jeg hadde også et stort behov for å endre livsstil. God og rund, dårlig form og ensformig kosthold. For å være nøyaktig er dette 6 år siden. Med lite kunnskap endret jeg livsstil for å gå ned i vekt og å få et sunnere kosthold.

Lang historie kort - jeg gikk ned i vekt og innbilte meg at jeg levde sunt. Det vil si: fett og karbohydrater var farlige greier, og jeg unngikk sosiale tilsetninger som gjorde at jeg blant annet ikke hadde kontroll over matinntaket. Spesielt fett eksisterte ikke i kosten. Det endte opp med mange bivirkninger som ikke er bra for en kvinnekropp å gjennomgå. 

Nå kjennes det helt greit å snakke åpent om de dårlige valgene jeg tok på den tiden, for jeg ser virkelig nå hvor mange feil jeg gjorde. I tillegg tror jeg at det både kan være til hjelp for andre og ikke minst for meg selv å sette ord på fortiden, hva som er en sunn livsstil og hva man virkelig ønsker med livet. 

De siste par årene har jeg brukt timevis på å lese om kosthold, kvinnekroppen og hormoner. 2017 er også året hvor jeg endelig begynt å forstå hvor viktig det er å få med det mentale når man skal endre livsstil og å oppretteholde en sunn og sterk kropp. Spesielt når man møter motgang eller hverdagen blir litt ekstra hektisk. 

Utlært? Nei! Feilfri? NEI!

Men - jeg er mer åpen og ærlig med meg selv og med andre. Åpen for endringer - og da altså åpen for ny mat. 

I skåla er nemlig:

Ovnsbakt søtpotet, paprika, grønnkål, hjemmelaget syltet rødløk, sopp, stekt egg, kylling, tomat, spirer og min siste greie - fermentert surkål.

Syltet rødløk har jeg delt tidligere HER - og fermentert surkål kommer det et eget innlegg om.

Egg og sopp er de to matvarene mannen min virkelig har ventet på at jeg skulle "godta" - og nå er jeg hekta. Stolt gubbe!

Det er viktig å ha litt humor rundt livsstilendring - ikke ta alt så alvorlig og 110 % perfekt. Ingen er perfekte - og hverdagslivet varierer. 

Når jeg ser tilbake på bilder av meg selv for noen år tilbake må jeg bare riste på hodet. Gjort er gjort - spist er spist. Det viktigste er å vende blikket fremover. Jeg får ikke gjort noe med fortiden annet enn å ta lærdom av valgene som ble tatt. Nå er det 2018 som står for tur - et år jeg vet bringer mange utrolig minnerike opplevelser, flere hårreisende mål, mye latter, harde treningsøkter OG mye god mat! 

HUSK: En sterk kropp er ferskvare - både fysisk og mentalt. Derfor er det like viktig å fokusere på at prosessen er en positiv opplevelse - og ikke bare ha fokuset rettet mot "sluttmålet". Mål er viktig for motivasjon - små og store mål er viktig for utvikling. 

Hovedmålet er å være en sunn og sterk kvinne med overskudd og livsglede - og det er det ingen sluttdato på. Lev i NUET!  

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com