hits

Kremet og nydelig havregrøt

Hei,

Havregrøt - igjen. 

Nok en gang med en ny liten vri, og da med en ingredienser som vi som regel finner på middagsfatet.

Resultatet: mektig, fyldig, kremete og rett og slett en skikkelig god skål med havregrøt. 

Havregrøt spiser jeg en gang i løpet av dagen - og nå i det siste har det som regel vært til kveldsmat. 

Det er litt ekstra godt når man finner roen i sofakroken, kryper sammen og kobler ut med tv/surfing mens man nyter en skål med varm havregrøt. Ihvertfall på denne tiden av året hvor det er kaldt og mørkt ute. 

Her i huset kan havregrøt fort bli til en middag også hvis tiden er knapp og kjøleskapet slunkent. 

"Frokost" til middag? Hvorfor ikke! Med litt ekstra ingredienser i tillegg til havregryn og melk/vann blir dette lett til et næringsrikt og balansert måltid. 

Og med denne varianten jeg skal dele med dere nå får man også lurt inn 2 av disse klassiske "5 om dagen". 

Havregrøt er også en oppskrift jeg føler det er viktig å si at man må tilpasse litt etter om det skal spises som et av dagens store måltider eller bare en enkel kveldsmat. Derfor tenker jeg at mengdene jeg deler med dere nå handler også litt om inspirasjon til en ny vri. De ulike mengdene kan lett økes, og væskemengden tilpasses deretter. 

Nok skriveri - la oss komme til hva som befinner seg oppi go'skåla.


INGREDIENSER - 1 porsjon:

  • 30-50 gram havregryn - her kan du bruke både steel cut, store, lettkokte eller havremel
  • 100 gram finrevet rå søtpotet
  • Vann/melk
  • Kardemomme og kanel
  • Sukrin gold
  • Egg/egghvite
  • Proteinpulver - jeg brukte med vaniljesmak

Topping:

  • Sirup - f.eks Bodylab zero topping i smaken toffee eller salted caramel
  • Bær
  • Kanel
  • Vaniljeyoghurt
  • Sukkerfrie karamelliserte mandler - eller bare rå hakket mandler/ønsket nøttetype

FREMGANGSMÅTE:

Jeg har kun prøvd dette i en kjele, da det krever litt ekstra koketid på grunn av søtpoteten. Du kan også f.eks koke opp søtpotet på forhånd og mose, for så å blande inn dette i grøten. Da kan det hende at dette vil fungerer fint i mikro.

Tilsett havregryn, finrevet søtpotet og væske i en kjele. Jeg har brukt ca 2 dl til 30 gram havregryn. Mengden kommer an på om du bruker proteinpulver og hvor mye havregryn. Spe på underveis til du oppnår ønsket konsistens.

Tilsett en dæsj kardemomme, kanel og sukrin gold. La grøten småkoke i ca 10 minutter og rør underveis. Når grøten nærmer seg ferdig, altså når søtpoteten har blitt mør, rører du inn en eggehvite eller et helt egg. Dette hjelper til med å gjøre grøten luftigere og samtidig øke proteininnholdet. Rør hele tiden til egget er godt blandet inn i grøten. Ha kjelen fortsatt på platen i ca et minutt til. Ta kjelen til side og tilsett ønsket mengde proteinpulver. Jeg bruker ikke mer enn en god ts. Da hovedsaklig på grunn av smaken den gir, og en enda mer kremet konsistens.

Om du bruker hele egget blir denne grøten skikkelig næringsrik, og eggeplommen hjelper virkelig til med å gjøre grøten utrolig kremete og fyldig. Anbefales!

Toppingen varieres etter ønske. Først et dryss kanel, jeg foretekker ceylon som er et sunnere kanel enn den vanlige typen som selges i dagligvarebutikken. Her har jeg tint og most frosne bringebær, men vanlig syltetøy kan også brukes. Vaniljeyoghurt gir en frisk smak. Philadelphia blandet inn med litt søtning er nok også veldig godt som et alternativ til yoghurt. Eller f.eks proteinpudding med vaniljesmak. Prikken over i'en blir det med litt crunch, og for litt mer sunt fett passer det dermed utmerket med et dryss nøtter. Mandler og valnøtter er helt klart favorittene.

Ambassadør for Bodylab

Nå er jeg litt rar når det gjelder kald mat, men denne tror jeg smaker veldig godt "preppet" på forhånd. Har du tilgang til mikro kan du f.eks preppe flere porsjoner, fordele i bokser og ha topping i egne bokser ved siden av. Så er det bare å varme opp når den skal spises og legge på ønsket topping. Eller bare spises kald, for de som er like "rare" som meg. 

Når jeg f.eks "karamelliserer" nøtter (ønsket nøttetype + sukrin god ristet i en panne) lager jeg større mengder om gangen, og fyller i en glasskrukke. Når jeg da prepper for uka fordeler jeg ønsket mengde i små bokser. Da er jeg sikker på at de holder seg crispy. 

Da vet dere hva kveldsmaten blir i kveld!

Håper det smaker :) 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com