hits

Byggrynsgrøt

Hei!

Frokost - et viktig måltid for meg, og som får kroppen i gang.

Denne fruen "hangry" er ikke så artig, så det er greit å få påfyll med energi fra tidlig på dagen og jevnt utover. 

Jeg tror ikke det går en eneste dag uten at jeg spiser en eller annen variant oppi grøtskåla. Både selve grøten og toppingen varieres, og jeg blir virkelig ikke lei.

Tidligere husker jeg mannen min ikke kunne forstå at det ikke gikk an å bli lei, men han har jammen blitt et vanemenneske når det gjelder frokost han også! Han er inni en periode med kjøleskapsgrøt, og jeg må si at jeg henger meg på den jeg også. Det føles jo virkelig som en dessert til frokost. Flere kjøleskapsgrøt-varianter kommer her på bloggen fremover, så følg med.

INGREDIENSER - 2 porsjoner:

  • 100 gram byggryn
  • 4-5 dl melk*
  • En dæsj vaniljepulver og/eller kardemomme - kan sløyfes
  • En klype havsalt

*Væskemengden kommer an på hvor lenge du lar den koke. Du kan også bytte ut deler av melk med vann, men det vil da ikke gi en like fyldig smak.

Topping:

  • Sukrin gold + kanel
  • Frosne bringebær og blåbær
  • Grovhakket mandler

FREMGANGSMÅTE:

Start allerede dagen før. Legg byggryn i en stor skål med vann. Den trekker til seg en del, så pass på å ha nok vann oppi.

Renn av vannet. Ha byggryn og melk i en kjele. La grøten koke på svak varme i ca 35-40 minutter. Juster med væskemengden etter hvor kremete du ønsker den. Tilsett havsalt og evt vaniljepulver, kardemomme og litt søtning om du ønsker litt mer smak.

Serveres enten varm eller kald.

Toppingen kan være den klassiske kanel, søtning og smør. Det er veldig godt når smørøyet smelter i midten.

Jeg gikk for bær og crunchy mandler som topping, og det var virkelig en frisk kombinasjon. 

Et måltid bestående av både sunne karbohydrater, fett og proteiner. 

Som sagt er dette en tidkrevende grøtvariant. Lag opp en stor kjele og fordeler i flere mindre bokser. Da kan den enten nytes kald senere eller varmes opp igjen. 

 

4 kommentarer

Thea

22.06.2018 kl.07:53

Jeg er også glad i byggrynsgrøt og spiser det til frokost hver dag. Jeg pleier å toppe med lett eplesyltetøy og litt kanel.

Er tips er å sette kjelen i ovnen, så slipper man å stå og røre hele tiden. Jeg pleier å la det koke opp, og så setter jeg kjelen inn i ovnen på varmluft på 110 grader i ca. 45 min-1 time. Sjekker noen ganger underveis og tilsetter evt. mer melk hvis det trengs.

Stine

13.07.2018 kl.23:33

Thea: Takk for tips! Godt med mat som fikser seg selv :)

hektapainterior

07.07.2018 kl.01:58

Det så veldig godt ut! ☺️

Stine

13.07.2018 kl.23:32

hektapainterior: Godt med en liten vri på frokost-grøten, selv om jeg er veldig glad i havregrøten min :)

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com