hits

Proteinrike bagels - uten heving

Hei,

Da vil jeg tro at ferien er over for de fleste, og hverdagslivet er tilbake. 

Planlegging blir viktigere, og kvalitetstid i helgene blir enda mer verdifull. En rask titt i kalenderen avslrer en aktiv hst, og derfor er det utrolig viktig for min egen del med gode rutiner slik at det meste gr smooth. 

Jeg hper i tiden fremover at jeg kan inspirerer med enkle og gode oppskrifter for en sunn hverdag - bde for de travle dagene og nr man har litt ekstra tid p kjkkenet.

Matprepping er som jeg har nevnt mange ganger fr noe jeg brenner for. Bde i forhold til lage store porsjoner nr man frst lager et mltid, eller tilberede for flere mltider om gang.

Frokost, lunsj og mellommltid lager jeg for 2-3 dager om gangen. Jeg tenker ogs p ulike mltider jeg kan fryse ned, slik at jeg alltid har noe tilgjengelig nr tiden er knapp.

Derfor er nettopp disse bagelsene er helt geniale. De slenges sammen p 1-2-3. Ferdig fra start til slutt p ca 20 minutter. Perfekt til en nydelig sndagsfrokost, og dermed ogs som matpakkefyll de neste dagene - eller som fyll i fryseren til senere. 

INGREDIENSER - ca 8 stk:

  • 90 gram havremel*
  • 110 gram siktet speltmel - kan byttes ut annet grovt mel
  • 10 gram bakepulver
  • 30 gram smr - jeg brukte brelett, men du kan ogs bruke romtemperert meierismr
  • 250 gram kesam - mager eller vanlig

*Jeg lager havremel selv ved kjre havregryn i en food prosessor/blender

FREMGANGSMTE:

Sett stekeovnen p 225 grader varmluft.

Bland alle ingrediensene raskt sammen - gjerne med en kjkkenmaskin.

Deigen kan fles litt glissete, s et tips er bruke en spiseskje forme bagelsen. Dypp skjeen i et glass med kaldt vann for glatte ut overflaten og forme bagelsen til runde boller p ca 1,5 cm tykkelse.

Bruk den andre enden av skjeen til lage bagel-hullet. Dypp gjerne enden av skjeen i vannet ogs slik at den glir enkelt rundt og ikke setter seg for mye fast i deigen. 

Str over DENNE krydderblandingen eller bruk det du har - valmuefr, linfr og sesamfr. Et lite dryss havsalt p toppen gir mye smak.

Stekes midt i ovnen i ca 8-10 minutter. Steketiden varierer fra ovn til ovn og strrelsen p bagelsen, men stek til undersiden har en gylden farge.

Denne krydderblandingen er s fantastisk, s har du ikke prvd lage den enda kan jeg anbefale den p det sterkeste. Favoritt hos bde meg og gubben!

Resultat: saftige og nydelige bagelsen som har fylt hele huset med lukten av nybakst. 

Metter godt siden de inneholder godt med protein og fiber.

Bagelsene er milde p smak, og er dermed perfekte i matboksen for bde sm og store!

Her i heimen er ungene veldig glad i fr p toppen - og alle kjemper om flest topper fra brdkurven.

Frene kan selvflgelig utelates, eller erstattes med et dryss havregryn.

Topp eller bunn? 

4 kommentarer

Titti

13.08.2018 kl.12:58

Mmm disse gleder jeg meg til prve. Tror du man kunne kjrt cottage cheese i blender og erstattet kesamen? S ble jeg minnet p dette krydderet som jeg hadde tenkt lage nr du la det ut. Ha en super uke

Stine

13.08.2018 kl.14:48

Titti: Det tenker jeg du helt fint kan gjre! :) Ha en strlende uke du ogs :)

Lisa

13.08.2018 kl.21:23

Hvordan br man oppbevare de?

Stine

15.08.2018 kl.20:47

Lisa: De som ikke blir spist/brukt i matpakker med en gang fryser jeg som regel ned. Jeg ville nok oppbevart de kjlig.

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com