hits

Omelett-wrap med kremet kyllingsalat

Hei,

Her i huset har vi i det siste holdt på med skikkelig opprydding i alle kriker og kroker - både ute og inne. Mange ulike prosjekter som skal avsluttes, slik at vi kan ta i mot høsten og vinteren uten en for alt for lang "to do"-liste

Når det er sagt har vi så og si alltid et eller annet på gang, og "to do"-lista blir aldri fullført. 

Som jeg har vært inne på tidligere har jeg blitt mye mer opptatt av den totale belastningen. Jeg er en sånn type person som gjerne vil så mye, både for meg selv og for alle andre. Spesielt etter at jeg fikk barn og hus har hverdagen virkelig fylt seg opp. I tillegg har jeg gjennomgått - og fortsatt gjennomgår en livsstilsendring. Alt dette krever mye, og kan fort få både hverdag og helse i ubalanse.

Jeg elsker å dele inspirasjon her, ta bilder og prøve ut nye matretter. Men - alt dette er tidkrevende. Mat må man jo ha, men både forarbeidet og etterarbeidet rundt et innlegg krever mye. I tillegg øker arbeidet når man også deler mer. Oppfølging av tilbakemeldinger, spørsmål og samarbeidspartnere. Følge med i de ulike kanalene osv. 

Tidligere klarte jeg ikke "skru av" bloggen fordi jeg ville så mye - altfor mye. Dette er ikke en inntektskilde, men en hobby som betyr mye for meg. Derfor går det litt i perioder på hvor aktiv jeg er - alt etter hvor stor den totale belastningen blir i min hverdag.

Egen helse, familie, hverdagslivet, jobb og så - sosiale medier. 

Jeg tror ikke jeg er alene om å ville for mye, og dermed havne i ubalanse. Derfor mener jeg det også er ekstremt viktig at vi jobber med valg og prioriteringer. Fysisk trening er fersk vare, mental helse likeså. 

Ta vare på deg selv - for så å ta vare på de rundt deg. Sett grenser. Pust. Senk skuldrene.

Jeg har også fått erfare selv hvor viktig det er med et balansert kosthold for å gi kroppen nok energi til den hektiske hverdagen.

Kort oppsummert:

Fett er ikke farlig selv om det er kaloririkt. Det er livsnødvendig for en kropp i balanse, og ekstra spesielt for oss kvinner. 

Ja, det er sunt med en aktiv livsstil men det er ekstremt viktig med nok hvile og restitusjon! Den totale belastningen.

TId for mat!

Siden vi er inne på dette med fett. Når jeg ser tilbake til da jeg begynte på livsstilsendringen handlet det kun om å gå ned i vekt - fortest mulig. Derfor brukte jeg alltid kun eggehviten, og ikke hele egget. Jeg sparte inn på kalorier og på fett der jeg kunne.

Nå derimot nyter jeg flere egg om dagen, og passer på at alle måltider inneholder sunt fett, protein og karbohydrater. 

Egg er en av de mest næringsrike matvarene vi har, og burde absolutt være en del av kostholdet. Proteinrik, og inneholder viktige mineraler og næringsstoffer for kroppen.

INGREDIENSER:

  • 2 egg
  • 2 ss vann/melk
  • Salt og pepper
     
  • Gresk yoghurt
  • Curry-krydder
  • Gurkemeie
  • Hvitløkspulver
  • Salt og pepper
  • Limejuice
  • Koriander - gjerne fersk - finhakket
     
  • Strimlet kylling*
  • Paprika 
  • Syltet rødløk - eller vanlig
  • Vårløk
  • Finrevet gulrot
  • Spinatblader

*Kyllingen er stekt på forhånd. Jeg steker opp flere porsjoner kyllingfilet i ovnen, og fryser dette ned til når jeg trenger det i ulike måltider - i salat, supper osv. 

FREMGANGSMÅTE:  

Start gjerne med å blande sammen kyllingsalaten, slik at smakene får satt seg. Jeg lager slike retter på "slump" så her må man prøve seg litt frem.

Bland sammen dressingen. Kutt opp grønnsakene. Bland sammen alle ingrediensene til kyllingsalaten.

Varm opp stekepannen. Pisk raskt sammen egg, vann/melk og en klype salt og pepper.

Når omletten er ferdig stekt overfører du den til et fat. Legg på et lag med spinatblader og kyllingsalaten.

Både "wrapen" og kyllingsalaten kan lages dagen før, og spises til frokost/lunsj dagen etterpå. Den holder seg også godt om du lager større mengder, og dermed prepper for flere måltider om gangen. 

"Matprepping" er viktig i min hverdag. Det er tidsbesparende, og det gjør det mye lettere å ta sunne valg. Både fryseren og kjøleskapet fylles opp med ferdigpreppet mat - komplette måltider eller ulike matvarer. 

Om ønskelig kan jeg lage et eget "preppeinnlegg"

Inspirer gjerne med hva du "matprepper"! 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com