februar 2017

Steg for steg - Proteinpannekaker

Hei,

Et helt innlegg dedikert til min favoritt frokokost - Proteinpannekaker.

Siden tilbehøret varierer blir jeg virkelig ikke lei, i tillegg holder det meg god og mett frem til lunsj.

Dessert til frokost!

Jeg lager en stor porsjon, og fryser ned i små fryseposer. "Food prep" er for meg så viktig i en hektisk hverdag. Når jeg først er i gang å steke noen pannekaker kan jeg like gjerne stå noen minutter til og steke flere. 

Søndager er en dag jeg bruker mye av min tid på kjøkkenet. Prepper mat (frokost, lunsj og mellommåltider), baker diverse matpakkefyll til ungene og fyller huset med lukten fra en god søndagsmiddag i ovnen. 

Litt mer fancy versjon i helgene - kalkunbacon, peanøttsmør og Walden Farms pancake sirup. Nam!

Smokin' hot!

Oppskriften er på 5 porsjoner - siden jeg lager for mandag til fredag i slengen. Hver porsjon er på 4-5 pannekaker avhengig av hvor store jeg lager de. 

OPPSKRIFT:

  • 150-200 gram proteinpulver - som regel holder jeg meg til 150 gram. 
  • 2 ts bakepulver
  • 5 egg
  • Vann/melk

(En porsjon er da altså 30 gram proteinpulver, 1/2 ts bakepulver, 1 egg, væske)

FREMGANGSMÅTE:

Bland proteinpulver, bakepulver og egg. Tilsett vann/melk til du får en tykk røre Væskemengden kommer helt an på proteinpulveret.

Stekes på middelsvarme.

Første runde sprayer jeg et par spray med PAM i panna for å være sikker på at de ikke setter seg fast. 

Mer info om proteinpulveret jeg bruker kommer nederst i innlegget.













Cottage cheese, sukkerfritt jordbærsyltetøy, hjemmelaget mandelsmør (oppskrift ligger på bloggen), Walden Farms pancake sirup, proteinpannekaker

Jeg fordeler pannekakene i 5 stabler, legger mellomleggspapir mellom hver av pannekakene og putter de i små fryseposer. Pannekakene tiner veldig fort. Kan enten tas opp kvelden før eller samme morgen. I en egen boks putter jeg oppi tilbehøret. Har alltid en form for nøttesmør, litt Walden Farms sirup, sukkerfritt syltetøy og yoghurt/propud/kvarg/cottage cheese. 

Når det kommer til proteinpulver har jeg virkelig smakt meg gjennom mange ulike typer. Husk: Jeg er IKKE sponset av noen merker, så dette er kun min egen mening. Et 100 % whey proteinpulver synes jeg gir tynne og tørre pannekaker, så jeg unngår den typen hvis jeg vil ha tykke og fluffy pannekaker. Et blandingspulver er mye bedre etter min mening. For øyeblikket bruker jeg Star Nutrition Gourmet Pro - vanilje. Kjøper sånn Big Buy-pakke fra Gymgrossisten. Proteinpulveret gir fyldige smoothier, kremete havregrøt, saftige pannekaker og er nydelig i bakst. 

Kom gjerne med anbefalinger på andre proteinpulveret. Jeg er åpen for nye merker og smaker! :) 
 

 

#trening #kosthold #mat #oppskrift #proteinrik #sunt #hverdag #bakekona #proteinpulver #sunnlivsstil #frokost
 

Himmelsk godt mandelsmør - uten tilsatt sukker

Hei!

Oi, her er det lenge siden jeg har vært aktiv! 

Tid vet dere.. For meg har det vært utrolig viktig å fokusere på hvordan jeg bruker tiden min, og hva som skal prioriteres. Bloggen er en ren hobby, og havnet naturlig nok godt ned på lista. Familie, hus, ny jobb, trening og livet generelt har vært i fokus :) 

Nå har jeg en del ting på lur jeg gjerne vil dele, og det er ikke alt som er like lett å dele på Instagram. Der jeg er forresten jevnlig aktiv, så følg meg gjerne der @bakekona

Dagens oppskrift er utrolig enkel og fantastisk godt! Jeg må si jeg synes prisen hvis man kjøper mandelsmør er skrekkelig høy, så derfor har jeg ikke spist det veldig mye. Men det har endret seg nå! Så mye billigere å lage selv, og ikke minst sunt for kroppen.

Sunt fett er nemlig noe jeg har fokusert mye på i det siste i mitt eget kosthold. Da jeg endret livsstil for 5 år siden var jeg så opptatt av å gå fort ned i vekta og at kosten inneholdt "mest for penga". Altså mat med lite kalorier. Kosten min inneholdt nesten null fett. Alt var magert. Jeg gikk ned i vekt, men hadde jeg et sunt kosthold? Nei. Jeg tar ikke hele historien nå, men kanskje det dukker opp et eget innlegg om nettopp dette. Om det å leve så "sunt" at det ender opp med å være usunt for kroppen - fysisk og psykisk. 





Tilbake til dagens innlegg - hjemmelaget mandelsmør! Oppskriften følger litt lenger ned :)

OPPSKRIFT:

  • 300 gram mandler
  • 2 ss sukrin gold (fibersirup gold kan også f.eks brukes)
  • Maldonsalt (kan sløyfes)

 

FREMGANGSMÅTE:

Sett stekeovnen på 175 grader. Fordel mandlene utover et bakebrett og stek midt i ovnen i 12-15 minutter. De skal ikke bli brente.

Putt mandlene over i en food prosessor og sett på middels hastighet. Skrap jevnlig ned massen fra kantene. Dette er en prosess som tar litt tid. 15-20 minutter. Etterhvert pipler olje fra massen og den blir glattere. Tilsett søtning og evt en god klype havsalt. Du kan også utelate både søtning og salt, men selv liker jeg litt sødme og et lite sting av salt. 

Når smøret har blitt glatt kan du overføre det til en glasskrukke (f.eks et matglass eller en annen krukke). Oppbevarer i kjøleskapet. Holdbarheten er ihvertfall et par uker. 



Nøttesmør er så godt på så mye forskjellig! Grøt, pannekaker, lomper, riskaker, is, granola, yoghurt - til og med kylling. Listen er lang! ;)

Og om du ikke liker eller tåler mandler kan du bytte det ut med f.eks peanøtter eller hasselnøtter.

9 måneder siden sist innlegg fra meg - det var godt å være litt tilbake ;) 

Ønsker dere fortsatt en fin søndag.

 

 

#bakekona #sukkerfri #utensukker #sukringold #proteinrik #helse #kosthold #suntoggodt #oppskrift #inspirasjon #mat #muskelmat #mat #trening

, Oslo

Kontakt: bakekona@gmail.com

hits